tisdag 2 december 2008

Tipsa om oseriös reklam

Bilden visar entrén till det idag öppnade Europa-huset i Stockholm, Regeringsgatan 65, 1 tr. Där möter du kunniga informatörer som servar dig på ett mycket bra sätt. I bottenvåningen finns också ett mycket trevligt italienskt café, "illy".


Konsumenter kan ha svårt att få rätt mot oseriösa företag. Så nu efterlyser EU-kommissionen därför förslag på hur sådana företag lättare kan ställas till svars.

Några av de problem som konsumenter kan drabbas av när de handlar av oseriösa företag är dolda avgifter, vilseledande reklam och att obligatorisk information som saknas.

I Sverige kan flera konsumenter gå samman och föra grupptalan mot ett företag som de anser har lurat eller vilselett dem. Så är inte fallet i alla medlemsländer. I ett antal medlemsländer måste en enskild konsument ensam gå till domstol. En sådan rättsprocess riskerar att bli mycket dyr och är komplicerad, så många konsumenter avstår fårn att staarta en sådan process.

En tänkbar lösning som EU-kommissionen nämner i sin grönbok är att alla medlemsländer inför möjligheten till grupptalan. Konsumenter ska också kunna vända sig till en domstol i ett annat medlemsland. Grönboken är ett diskussionsdokument som på längre sikt kan leda till ny lagstiftning. Du hittar en svensk sammanfattning på kommissionens hemsida.

Alla som vill kan lämna sina synpunkter till EU-kommissionen fram till den 1 mars 2009.

Inga kommentarer: