onsdag 18 november 2009

Kompetent svensk EU-kommissionär - Grattis Cecilia Malmström

Kompetensen och inte partitillhörigheten hoppas jag fällde utslaget när Cecilia Malmström blev utsedd till sveriges kommande EU-kommissionär.

Det glädjer mig mycket att hon blivit utsedd: kompetent, stort (europeiskt) nätverk, bred erfarenhet av europeiskt (sam)arbete, ung m.m. Ja hennes kvaliteter kan säker göras längre. För mig räcker det dock.

Kanske det i moderata partikretsar nu tänks i banor av "kompensation": en moderat bör nu efterträda Cecilia som Europaminister. Så kanske det kan tänkas i partikretsar. Men jag hoppas att statsministern håller sig för god att hantera frågan på detta sätt. Cecilia bör efteträdas av en folkpartist. Inte för att jag i skrivande stund har något förslag på person som jag kan se på den posten.

Den nya svenska europaministern får en bra mjukstart. Att "ta över" när ett framgångsrikt svenskt ordförandeskap avslutats. Sedan är ju erfarenheterna sådana från svenska valrörelser att europasamarbetet inte står högt på dagordningen. Tyvärr. Så risken att hamna i hetluften i kommande valrörelse bör inte avskräcka kandidater från att acceptera en förfrågan om ministerposten.

Inga kommentarer: