torsdag 5 mars 2009

Första rapportörskapet - utbildning för aktivt medborgarskap


Direkt från Strasbourg; Europarådets kommunalkongress och utskottet för utbildning och kultur - Vi diskuterar arbetsprogrammet för 2009-2010.

En av de rapporter som ska skrivas har temat "Education for democratic citizenship: new tools for local authorities". Mr Dario Ghisletta, (S, bilden), från Schweiz, var föreslagen som ensamrapportör, dvs författa den rapport som utskottet senare ska ta ställning till.

Min kollega i utskottet, Jens Nilsson (S), föreslog mig till biträdande rapportör. Jag hade tidigare på morgonen berättat för honom att jag gärna vill bli rapportör på något område som jag har goda kunskaper om. Hans förslag vann utskottets gillande: Jag blev rapportör, ja biträdande är den korrekta benämningen, tidigare än jag vågat hoppas på! Det ska mycket roligt.

Innan jag blev fritidspolitiker på heltid arbetade jag i Studieförbundet Vuxenskolan, ett av landets ledande studieförbund. I det arbetet var jag två gånger expert i EU:s Ekonomiska och Sociala kommitté kring "Livslångt lärande". Det gav en bra inblick hur vuxenutbildningen fungerar i Europas olika länder och hur samarbete mellan informella och formella utbildningsanordnare kan skapa mervärden för medborgarna. Nu får jag möjligheten att föra dessa erfarenheter och kunskaper vidare in i Europarådets kommunalkongress.

Inga kommentarer: