fredag 6 mars 2009

Nyttiga lärdomar från kommunalkongressen


Strasbourg-veckan med Europarådets Kommunalkongress är nu avslutad.

Många viktiga frågor diskuterades, t.ex. gjordes flera rekommendationer till Europarådets ministerkommitté . Uttalanden antogs och som riktades till lokala och regionala myndigheter i Europarådets alla medlemsländer. Utskotten och kamrarna gjorde sina planerinar för det kommande arabetsåret. Den traditionella middagen hos den svenska ambassadören Per Sjögren var utmärkt, som förra gången!
Detta var min andra session med kongressen. Jag har fått många nya kunskaper, inte minst om förhållanden i andra europeiska länder, några nya personliga kontakter etablerats och jag känner mig alltmer"trygg" i arbetet (tycker mig förstå arbetssättet, "hittar" i huset, omgivningarna osv). Det sista beror inte minst tack vare den mycket goda stämning som är i den svenska delegationen. Som ny får jag också ett bra stöd av mina svenska kollegor och SKLs närvarande tjänsteman Christina Rydberg. Jag blev också utsedd till biträdanden rapportör kring Utbildning för aktivt medborgarskap - nya metoder för lokala myndigheter. Rapporten ska arbetas fram till nästa vårsession.

Inga kommentarer: